De alternative-workout-equipment top-10

We kennen allemaal de klassiekers van de krachtsport als het gaat om equipment. Tóch is het, in een wereld waar het arsenaal met workout materiaal steeds uitgebreider wordt, best leuk om eens wat anders te proberen. Voor jouw missie om het perfecte lichaam te krijgen is variatie essentieel. Vandaar dat ik graag licht wil schijnen op de alternatieve workout equipment, samengevat in een mooie top-10.

De alternative-workout-equipment top-10

#1 De Power Bag

De Power Bag A.K.A. de Sand Bag A.K.A een weekendtas met zand, biedt ondanks zijn simpliciteit een ontzettend breed pallet aan mogelijkheden voor oefeningen. De power bag is een unieke gewicht-hef-tool waar het gewicht constant heen en weer beweegt. De verplaatsing van het zwaartepunt zorgt ervoor dat je tijdens oefeningen constant inspanning moet leveren om in balans te blijven. Hierdoor gebruik je ook weer andere spiertjes die meer aandacht krijgen dan ooit tevoren.

De alternative-workout-equipment top-10

#2 De Bulgarian Bag

Een variatie op de Power Bag maar tóch uniek genoeg voor een eigen plekje in de lijst. De Bulgarian Bag geeft dankzij de unieke vorm verschillende mogelijkheden. Je kan hem in je nek leggen voor Squats, of ermee gaan lopen. Je kunt er ook mee zwaaien tot je er (letterlijk) bij neervalt. Ik viel meteen voor de bulgarian bag vanwege de vele mogelijkheden die de unieke vorm en de vele handvaten bieden.

De alternative-workout-equipment top-10

#3 De Macebell

De Macebell heeft, net als de kettlebell, een rijke geschiedenis. Ver voordat we dingen uitvonden als buskruit of de kernbom, bracht men schade aan door met stokken te zwaaien. Een grote stok met een zware bol eraan was dus ‘’the way to go’’. De Macebell was hét trainingsmiddel van hindoestaanse krijgers. Met de macebell kun je zwaaien, roeien, squatten en zoveel meer. Vandaar dat het voor mij een duidelijke plaats verdient in deze top-10. En hoe stoer is het om te trainen als een hindoestaanse krijger.

De alternative-workout-equipment top-10

#4 Weight Chains

Als je veel oefeningen doet met een halterstang (wat waarschijnlijk zo is), is een beetje variëren natuurlijk heerlijk. Gewichtskettingen brengen die variatie. Ze worden tegenwoordig ook speciaal gemaakt voor halterstangen, dus met een 50 mm ring, net als de bumper plate. Het mooie aan een ketting is dat de ketting half op de grond ligt en verder de lucht in gaat naarmate jij de stang hoger drukt. Hoe hoger je gaat, hoe zwaarder het wordt. Daarnaast zijn kettingen niet stabiel, en dagen ze jouw spieren uit om constant de balans te herstellen. Klinkt goed toch?

De alternative-workout-equipment top-10

#5 Power Sled

De metalen slee die je vol kan laden met gewichten om vervolgens dat ding te verplaatsen met het nodige duw- en trekwerk: de power sled. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat een paart baantjes over de grasmat met een volgeladen power sled ontzettend zwaar zijn voor je benen. Gebruik hem alleen wel op kunstgras. Op de stenen maakt het ijzer een krijsend geluid en ik denk niet dat de directeur van jouw crossfit box, de buurman óf de sportschoolbaas blij is als het op een fitness vloertje wordt gedaan.

De alternative-workout-equipment top-10

#6 Tractorband

De Tractorband, of iedere andere band van een voertuig waar je met je rijbewijs B niet in mag rijden (alles boven de drie ton?), is gewoon echt heel erg handig bij een workout. Denk na over de mogelijkheden. Je kan de band om blijven gooien tot je erbij neervalt. Je kan er met een zware hamer opslaan tot je erbij neervalt. Je kan in de band gaan staan, hem optillen en ermee gaan lopen tot je erbij neervalt. Én je kan er op en af springen tot je erbij neervalt. Een ideale tool om zowel kracht als uithoudingsvermogen te trainen.

De alternative-workout-equipment top-10

#7 Parallettes

De parallettes zijn voortgekomen uit het turnen. Je ziet dat ook terug in de kracht oefeningen die men doet op de parallettes. Je kunt de parallettes gebruiken voor push ups, handstand push ups, dips, swings en nog veel meer. Het leuke aan de oefeningen die ineens mogelijk zijn met parallettes is dat ze de klassieke krachtoefeningen achterwege laten en invloeden hebben van het turnen. Je kunt tot het uiterste gaan en tegelijkertijd je onderarmen, core, benen en grip trainen. Een ideale tool dus om eens iets anders te doen dan wat je gewend bent.

De alternative-workout-equipment top-10

#8 Battle Rope

De zeelieden van vroeger, de helden die het woeste water trotseerden om de wereld te ontdekken, stonden bekend om hun hardheid. Één van de redenen dat deze mannen zo sterk waren, was dat zij heel veel bezig waren met de vele, loodzware touwen die een schip nodig had om te functioneren. Nu is dat natuurlijk niet meer zo. Wat we wel doen is het beste van die touwen gebruiken om nóg sterker te worden. Ik hou van de battlerope omdat je tijdens een oefening ziet en voelt hoeveel moeite je erin steekt. Trainen met een battlerope voelt als een spelletje en de golven die de touwen maken zijn een prachtig schouwspel om van te genieten.

De alternative-workout-equipment top-10

#9 De Jerk

Hoewel de jerk een hulpmiddel is, is het wel een tool die jouw workout nóg meer diepgang kan geven. Jerk blocks zijn best simpel, het zijn houten, opstapelbare kisten waar je een halterstang op kunt leggen met houten ´stoppers´ die voorkomen dat de halterstang van de kisten afrolt. Daarbij komt dat ze perfect afgewerkt zijn waardoor ze altijd stabiel staan en goed in elkaar passen. Wat je eraan hebt? Je kunt een oefening zoals de jerk (vandaar de naam) snel en vaak herhalen en kunt de halterstang laten rusten op de box. Je hoeft dus niet constant met moeite de stang op de kleine haakjes van een rek te leggen.

De alternative-workout-equipment top-10

#10 De Sandbell

Als laatste in de top-10 van alternatieve workout tools staat iets dat ik zelf nog niet zo lang ken. De sandbell. Deze kleine zakjes zijn gevuld met, je raad het al, zand. Je hebt ze in verschillende gewichten. Een sandbell is voornamelijk bedoeld om je grip mee te trainen. Door herhaaldelijk het zakje op te pakken met een hand en op de grond te gooien train je, je hand en pols gripspieren die je over het algemeen niet traint. Daarnaast is een sandbell anders dan de meeste equipment omdat het zachte zakje 0 schade aanricht aan de vloer van jouw sportschool of thuisgym. Met de sandbell kun je natuurlijk nog veel meer spiergroepen trainen, laat je creativiteit los.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *