Rugblessures

rugblessures

Tijdens een zwangerschap, en de periode daarna, treden er veel hormonale veranderingen op in het lichaam. Zo worden spieren en banden slapper en verweken ze onder invloed van hormonen. Dit is een lichaamseigen proces tijdens een zwangerschap. Daar komt nog bij dat het lichaam zich constant aan moet passen op de groei. Nadat de bevalling heeft plaatsgevonden moet alles wat opgerekt is weer worden hersteld in hun functie. Dit kan soms enkele klachten veroorzaken.

Aanbevolen door Lichaamsoefeningen.nl:
McDavid rugbandage

Door de zwangerschap is de spiersterkte afgenomen. Het kan voorkomen dat men meer moeite heeft om te bewegen. Het lichaam is gewoon minder belastbaar, met als gevolg dat bepaalde handelingen of werkzaamheden te zwaar worden.

De pijn die optreedt, zit rondom het bekken, in de lage rug en in de benen. De pijn die wordt waargenomen wordt zelden veroorzaakt door het gewricht zelf. In de meeste gevallen zijn het de spieren rond het bekken, die relatief gezien overbelast worden, die de voor de klachten en pijn zorgen. Door de zwangerschap is alles wat slapper geworden, dit zorgt voor een (relatieve) instabiliteit van het bekken. Hierdoor is de belastbaarheid afgenomen, daar waar de belasting vaak toeneemt door de zwangerschap. Men dient een nieuw evenwicht te vinden.

Wat is er aan te doen?

Meer rustpauzes pakken van 10 à 15 minuten, hierdoor houd je rekening met de verminderde belastbaarheid. Ook is het verstandig de zwaardere activiteiten zoveel mogelijk te beperken. Onthoud goed dat het bekken alleen rust wanner je ligt, wanneer je zit rust het bekken niet uit! Doordat je pijn hebt veranderen de bewegingen, hierdoor verandert de coördinatie van de verschillende spieren rondom het bekken. De timing van de spieren klopt niet meer. De spieren die belangrijk zijn rondom het bekken zijn de dwarse buikspieren, bilspieren, bekkenbodem spieren, rugspieren en het middenrif is erg belangrijk. Wanneer de pijnklachten hevig zijn is het mogelijk begeleiding te krijgen van bekkenfysiotherapeut. Samen met de therapeut is het mogelijk de kracht en coördinatie te herstellen. Het is belangrijk om tijdens de zwangerschap te blijven bewegen. Door de spieren te blijven prikkelen kun je de belastbaarheid behouden, dan wel vergroten.

Door een vorm van conditietraining te doen, cardiotraining met lage intensiteit, wordt de bloeddruk verlaagd. Een verlaagde bloeddruk verkleint de kans op zwangerschaps diabetes. Uit een onderzoek is gebleken dat vrouwen die gedurende 12 weken tijdens de zwangerschap getraind hadden, minder last hadden van hun bekken dat de vrouwen die niet getraind hadden. Hetzelfde effect was meetbaar tot 3 maand na de bevalling. Door de vermindering van deze klachten konden deze vrouwen beter blijven functioneren en langer blijven werken. Ook na de zwangerschap ondervonden zij minder ongemakken. Ook is het zo dat een actieve training een positieve invloed heeft op de uitdrijving. De uitdrijving zal korter zijn bij actieve training. Het is mogelijk onder begeleiding ook de bekkenbodemspieren te trainen, wanneer dit goed gebeurd heeft men minder last van urine incontinentie klachten tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Contactsporten moeten uiteraard vermeden worden.

Rugklachten rondom de menopauze

Wanneer een vrouw in de menopauze komt verandert er wederom veel in de hormoonhuishouding. Doordat bepaalde hormonen afnemen in het lichaam heeft dit tot gevolg dat de banden en spieren opnieuw verweken. De belastbaarheid wordt minder, waardoor normale activiteiten soms te zwaar worden. Er zal opnieuw een balans gevonden moeten worden tussen de mogelijkheden die je lichaam biedt en wat er van je lichaam verwacht wordt. Er moet iets veranderen in de belasting. Doordat de hormoon huishouding verandert en de spierkracht afneemt kunnen er een aantal klachten toenemen, zoals rugklachten of incontinentie klachten. Er blijkt een duidelijke relatie te bestaat tussen rugklachten en incontinentie klachten. Wanneer de steunfunctie van het bekken afneemt, wanneer er pijn klachten worden waargenomen is dit vaak het gevolgd van een verstoorde coördinatie en afgenomen spierkracht. Bij deze klachten is het belangrijk om begeleiding te krijgen van een bekkenfysiotherapeut.

Waarbij kan een bekkenfysiotherapeut ondersteuning bieden?

Een bekken fysiotherapeut kan u helpen/ondersteunen bij de volgende klachten:

  • Ongewild urineverlies
  • Niet te onderdrukken drang om te plassen
  • Moeizaam ontlasting kwijt kunnen
  • Verzakking van de blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of geslachtsdelen
  • Bekkenpijn in de periode rond de zwangerschap en bevalling

Hoewel dit stuk over vrouwen gaat, hebben mannen uiteraard ook last van bepaalde klachten. Ook bij hun kan een behandeling helpen tegen bijvoorbeeld rugklachten, plasproblemen en incontinentie klachten.

Aanbevolen door Lichaamsoefeningen.nl:
McDavid rugbandage

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *