Ouderen en sport

Ouderen en sport

“Mensen met voldoende lichaamsbeweging leven gezonder”. Deze uitspraak zal niemand raar in de oren klinken. Wist u echter ook, dat door geregeld te sporten er enkele veranderingen op kunnen treden in het lichaam die “horen” bij ‘het’ ouder worden kunt verminderen?
Het lichaam zal enkele veranderingen ondergaan wanneer men ouder wordt:
  • Het slagvolume van het hart zal afnemen in rust
  • Er ontstaat een afname van het aantal zenuwvezels
  • Er ontstaat een afname van het maximale zuurstof opname vermogen
  • De longcapaciteit wordt minder
  • De maximale ademfrequentie zal ook gaan dalen
De vijf punten die hierboven worden genoemd zullen lijden tot een vermindering van het prestatieniveau. Het is echter zo dat de meeste klachten die ouderen ondervinden eerder te wijten zijn aan een verminderd activiteitenpatroon dan aan de lichamelijke veranderingen die zij ondergaan. Alle bovengenoemde feiten kunnen (aanzienlijk) worden beperkt door een actieve levenswijze.
Hier onder zal ik voor u een aantal voordelen van sporten voor ouderen omschrijven:
  • De maximale zuurstof opname capaciteit zal bij niet-sporters al vanaf hun vijfendertigste beginnen af te nemen. Deze afname is ongeveer 10% per 10 jaar. Ook hierbij geldt dat de veranderingen die optreden sterk afhankelijk van het activiteitenpatroon van de desbetreffende persoon. Het is meer afhankelijk van het activiteitenpatroon dan van de leeftijd. Door te gaan sporten zullen er een toenemend aantal dunne bloedvaatjes komen, wat er vervolgens weer voor zorgt dat de afname van de opnamecapaciteit wordt gecompenseerd. Sporten heeft dus een gunstige invloed.
  • Bij veel ouderen is er sprake van een verhoogd vetpercentage. Dit kan komen doordat er minder bewogen wordt of door een veranderd eetpatroon. Een combinatie hiervan is ook mogelijk. Dit heeft tot gevolg dat er een verhoogd risico ontstaat voor het krijgen van bepaalde ziekten (suikerziekte, hoge bloeddruk, bepaalde vormen van kanker en hartklachten). Deze risico’s zijn drastisch te verminderen door de lichaamssamenstelling zo optimaal mogelijk te houden. Dit is te bereiken door het eten van gevarieerde voeding in combinatie met voldoende beweging.
  • Door actief te blijven bewegen kunnen ook andere negatieve veranderingen in het lichaam worden tegen gegaan. Een verlaagde stofwisseling en de afname van spierkracht (en de daarbij horende botdichtheid) kunnen worden tegen gegaan door zo’n drie keer per week krachttraining te doen.  Hierdoor houdt u langer het oorspronkelijke niveau van de botdichtheid vast en kunt u zelfs ontkalking verminderen/tegengaan.
  • Op oudere leeftijd vindt er een verlies van explosiviteit plaats. Dit heeft te maken met een vermindering van de belasting. Wanneer u een bepaalde ‘kracht’ niet gebruikt, zal het lichaam hier zich perfect op aanpassen, want wat niet wordt gebruikt hoeft ook niet te worden onderhouden. U kunt deze verminderingen (bijv. van explosiviteit) tegengaan door te trainen.
  • De lichaamscoördinatie en het reactievermogen zijn goed te onderhouden met behulp van voldoende training. Het gevolg hiervan is dat u ook het risico op een valpartij kan verminderen.
  • Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de toename van spiermassa als gevolg van (kracht)training bij ouderen gelijk is aan die van jongeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.