Je lichaam trainen tegen de kou, kan dat?

Eens een koukleum, altijd een koukleum? Dat is wat veel mensen zich afvragen. Het is af en toe heel bijzonder om te zien hoe verschillend lichamen kunnen reageren op de kou. Waar de één vrijwel altijd in korte broeken rondloopt, zit de ander met 21 graden in huis nog met een fleeceplaid op de bank. Het lijkt genetisch te zijn. Maar kunnen de omstandigheden er ook toe lijden dat je het sneller koud hebt? 

Wanneer je heel veel last hebt van de kou gedurende de wintermaanden, dan begrijpen we het heel goed als je hier iets aan wilt doen. Het is geen pretje om het altijd maar koud te hebben. Maar is het mogelijk om je lichaam te trainen tegen de kou? Ja en nee. Er zijn verschillende manieren waarop je je lichaam kunt verharden om zo de kou te trotseren. Maar hoe hard je ook traint, de kans bestaat dat er altijd mensen zullen zijn die veel minder problemen met de kou ervaren. Je kunt er wel alles aan doen om jouw problemen zo veel mogelijk te verminderen. Hier lees je hoe je dit aanpakt.

Sporten 


Het altijd koud hebben kan een teken zijn van een slechte bloedsomloop. Dit merk je bijvoorbeeld ook aan het feit dat je vrijwel niet kan zweten. Wanneer je dit herkent, dan kan het slim zijn om hier aan te werken. Zo zorg je er niet alleen voor dat je de koude winters beter door kan komen, maar zal je het ook minder heet hebben gedurende de zomers. Meld je aan bij jouw sportschool in Amersfoort en ga aan de slag. Vraag eventueel om hulp aan een coach in de sportschool. Zij kunnen jou precies uitleggen hoe je de bloedsomsloop stimuleert en welke oefeningen je hierbij het beste kunt doen. 

Voldoende eten 


Soms is kou ook een teken van te weinig energie in het lichaam. Bijvoorbeeld omdat je simpelweg te weinig calorieën of gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Daarom is het een goed idee om eens een paar dagen een voedingsdagboek bij te houden. Schrijf hier heel eerlijk op wat je op de dag eet. Dus ook dat handje chips op de bank. De kleine beetjes tellen ook. Gebruik vervolgens eventueel een handige app om de voedingsstoffen en calorieën te berekenen. Op die manier weet je of je structureel tekort komt. Als dit het geval is, zal je merken dat je het minder snel koud krijgt wanneer je je voedingspatroon aanpast.

Meer aandacht voor warme voeten 

Lukt het je – wat je ook probeert – maar niet om het warmer te krijgen? Bekijk dan eens welk schoeisel je dagelijks draagt en welke sokken. Wist je dat je voeten voor een groot deel de warmte van je lichaam bepalen? Wanneer je voeten te koud zijn, merk je dit in je hele lichaam. Dit geldt andersom natuurlijk ook. Investeer daarom zeker in de winter in goed, warm schoeisel én sokken. Als je voeten warm zijn, blijf jij dat ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.