Top 5 sportsupplementen om je spieren te laten groeien!

Als je het meeste uit je trainingen wilt halen, is het verstandig het gebruik van supplementen overwegen, die bodybuilders ten goede komen door de groei en het herstel van de spieren te bevorderen. Bij bodybuilding mogen supplementen niet worden gebruikt ter vervanging van een gezonde, evenwichtige voeding dieet. In feite zijn ze er alleen om je te helpen je spierversterking te maximaliseren na het ondergaan van een weerstandstraining.

Zoals je waarschijnlijk weet, moet je om je spieren te laten groeien meer calorieën innemen dan je daadwerkelijk verbrandt, meer eiwitten eten dan je afbreekt en natuurlijk progressieve weerstandstraining of gewichtheffen beoefenen die structurele schade aan de spieren kunnen toebrengen. Het is het uiteindelijke herstel van deze beschadigde spieren dat de toename in omvang veroorzaakt waar alle bodybuilders op uit zijn.

Dat gezegd hebbende, hier zijn enkele van de beste spieropbouwende supplementen waar je voor kunt gaan om je resultaat te verbeteren.

  1. Protein/ eiwitten

Geen enkel supplement verdient het om op de eerste plaats te staan op een lijst als deze, dan eiwit, dat de bouwsteen is van alle cellen in ons lichaam. Het is verantwoordelijk voor het herstellen van door training beschadigde spieren door de aanmaak van nieuwe spiercellen – wat uiteindelijk leidt tot spiergroei. Op onderzoek gebaseerd bewijs heeft aangetoond dat eiwitsupplementen de spiergroei en spierkracht kunnen verhogen bij mensen die aan weerstandstraining doen.

Als een van de 5 voedingsklassen uit de schrijf van 5 kun je voldoende eiwitten halen uit voedingsmiddelen als vlees, eieren, bonen, melk en vis. Er kunnen echter momenten zijn waarop uw eiwitinname onvoldoende is voor een goede spiergroei. Veganistische bodybuilders worstelen bijvoorbeeld vaak met het vinden van het beste dieet dat hen kan voorzien van complete eiwitten en in overvloedige hoeveelheden. Dit kan worden opgelost door uw eiwitinname aan te vullen met populaire supplementen zoals whey-, soja- en caseïne-eiwit. Let er uiteraard wel op dat alleen Soja-eiwitten 100% vegan zijn. Whey en Caseïne zijn dierlijke eiwitten. Soja-eiwitten bestaan uit complete eiwitten, dus dit is een prima aanvulling in een veganistisch dieet.

  • Turkesterone

Dit is een natuurlijke verbinding op plantaardige basis dat erg populair is geworden onder bodybuilders. Het behoort tot een klasse van verbindingen die bekend staan als ecdysteroïden, die vergelijkend werken als anabole middelen om de spiergroei te vergroten. Het is echter geen anabool maar een plantaardig supplement. Anekdotisch bewijsmateriaal heeft aangetoond dat mensen aanzienlijke winsten behalen met de consumptie van turkesterone. Uit een klinisch onderzoek naar een ecdysteroïde, ecdysteron, is gebleken dat de consumptie ervan de spiergroei en atletische prestaties bij personen die weerstandtraining hebben gevolgd, flink verhoogt.

Een belangrijke reden waarom Turkesterone het laatste jaar veel populariteit wint is dat het zeer prestatie verhogend werkt zonder enige vorm van bijwerkingen.

Bij het kopen van Turkesterone is het verstandigheid om te kijken naar de puurheid en oorsprong. Het hoogste percentage Turkesterone is 10% en kan alleen van de Ajuga Turkestanica plant gemaakt worden. Deze zeldzame plant groeit alleen op bepaalde berghellingen in Oezbekistan. Om deze reden zijn er helaas veel vervalsingen op de markt. 

Tenslote is het belangrijk om naar de opneembaarheid van het extract te kijken. Alleen het extract wordt niet makkelijk opgenomen door het lichaam. Een belangrijke aanbieder van Turkesterone in Nederland (Apex Nutrition) complexeerd Turkesterone met Amberkick (Succinic Acid) om zodoende de ‘bioavailability’ te verhogen.

  • Creatine 

Creatine, dat van nature voorkomt in de spieren van ons lichaam, is een aminozuur dat energie levert aan spiercellen. Bodybuilders nemen het vaak in de vorm van een supplement om atletische prestaties en spiergroei te verbeteren. Onderzoek heeft aangetoond dat de inname ervan de toevoer van energie kan verhogen, en als gevolg daarvan kun je langer weerstandstraining doen, wat zich kan vertalen in een betere spiertoename.

  • Beta-alanine 

Net als creatine is beta-alanine ook een aminozuur. Het werkt om spiervermoeidheid te verminderen door de zuurgraad te verlagen die wordt veroorzaakt door de afbraak van glucose in melkzuur. Onderzoek heeft aangetoond dat supplementatie met beta-alanine bij bodybuilders de algehele atletische prestaties kan verbeteren en het begin van vermoeidheid kan vertragen – wat belangrijk is als je die spieren wilt blijven laten groeien.

  • Shilajit

Shilajit, zeker de meest onbekende op de lijst, maar wel een steeds populairder supplement, is een krachtig spiergroei middel die wordt gevormd als gevolg van een eeuwenlange afbraak van plantaardig materiaal in de Himalaya gebergte. Shilajit wortdt boven de 1500 meter hoogte uit rotsen gewonnen en is vanwege de moeilijk bereikbare plekken zeldzaam. 

Onderzoek heeft aangetoond dat de inname ervan als supplement het testosteronniveau in het lichaam verhoogt – een hormoon waarvan bekend is dat het de spiergroei en botmassa verbetert. Er is bewijs dat shilajit de opname van voedingsstoffen door de lichaamscellen verhoogt, wat cruciaal is voor spiergroei. Naast deze 2 positieve effecten heeft Shilajit door de antioxidanten en de vele mineralen, die aanwezig zijn in dit zwarte goud, een scala aan positieve effecten:

  • Antiveroudering
  • Verhoging van het cognitief vermogen
  • Stress verlagend
  • Verbeterde concentratie
  • Energie verhogend

Belangrijk bij het kopen van Shilajit is dat er goed gelet moet worden op het percentage Fulvic Acid, dit grotendeels de werkende stof in Shilajit. Fulvic Acid van 60 – 70% wordt gezien als een premium en effectief product.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.